Cumartesi, Nisan 15, 2006

ye #9

Çıngıllı (Saçaklı) Mantı
Malzemeler;
- 3 su bardağı un
- 1 yumurta
- yeteri kadar su ve
tuz
- 3 parça tavuk but

Hazırlanışı;
Unu bir kabın içine koyup ortasını açın, yumurta, tuzu ve azar azar suyu ilave ederek yumuşak bir hamur elde edinceye kadar yoğurun. Hamuru rulo yapıp 5 eşit parça olacak şekilde kesin. Her bir bezeyi orta kalınlıkta (kalın olmamalı) oklavayla açın. Beze istenilen inceliğe ulaştığında son bir kez oklavaya tüm hamuru sarın ve hafifçe oklavayı içinden çekin. Erişte keser gibi 0,5 cm kalınlığında bıcakla minik rulolara ayırın. Kesme işlemi bittiğinde üzerini biraz unlayarak elinizle tutup havaya kaldırın ve ruloların bozulmasını sağlayın. Bunu her beze için uygulayın.

Fırın tepsisini hafifçe yağlayın. üzerine elde ettiğiniz hamurları deforme olmayacak şekilde gelişigüzel serin. Önceden ısıtılmış 180 C'lik fırında ara sıra kontrol ederek kızartın.

Diğer tarafta içine su koyduğunuz büyük bir tencerede butları haşlayın. Pişmesine yakın suyuna tuz atın.

Sıcak tavuk suyunu, hamurları örtecek kadar tepsiye dökün. Ufak ocağınızı en kısık ateşe ayarlayıp tepsiyi bunun üzerine koyun, tepsiyi sürekli çevirerek 10 dakika kadar pişirin. Hamur suyunu çekeceğinden muhtemelen kevgir kaşığa gerek kalmayacaktır servis esnasında.

Servis tabaklarına aldıktan sonra, parçaladığınız tavuk butlarından üzerine koyun, arzu edilirse karabiberde eklenebilir. Sıcak servis edilmelidir. Afiyet Olsun!

Kocakulak "Mantı"

Malzemeler;
Hamur için;
- 3 su bardağı un

- 1 yumurta
- yeteri kadar su ve tuz

İç harcı için;
- 300 gr. kıyma
- 1 orta boy soğan
- karabiber / tuz

Üzeri için;
- 100 gr. tereyağ
- kırmızı tatlı tozbiber

Hazırlanışı;
Unu bir kabın içine koyup ortasını açın, yumurta, tuzu ve azar azar suyu ilave ederek yumuşak bir hamur elde edinceye kadar yoğurun. Hamuru rulo yapıp 5 eşit parça olacak şekilde kesin. Her bir bezeyi orta kalınlıkta (kalın olmamalı) oklavayla açın. Bıçakla enine boyuna keserek 2,5cm X 2,5cm ebatlarında kareler elde edin.

Bu arada soğanı rendeleyin, çıktıysa suyunu süzün, kıymayı, karabiberi ve tuzu ekleyip harmanlayın. Elde ettiğiniz karelerin ortasına bu harçtan koyup, üçgen şeklinde kapatın. Unladığınız bir tepsiye hamurları birbirlerine yapışmayacak şekilde dizin. Her beze için aynı işlemi uygulayın.

Büyükçe bir tencerede su kaynatın. Kocakulakları, teker teker suya salarak, birbirine yapışmasını önleyerek pişirin. Kevgir kaşıkla süzerek servis tabağına alın. Üzerine erittiğiniz ve kırmızı tozbiberle karıştırdığınız tereyağını gezdirin. Sıcak servis yapın. Afiyet Olsun!

Çıngıllı diğer adıyla saçaklı mantı Balıkesir yöresine ait. Ben Bandırma'lıyım, anne tarafım bu mantıyı sıkça yaparlar. Fırında mantılar kızartıldıktan sonra, soğuyunca bir folyoya sarılıp buzdolabında 3-4 gün bekletebilir daha sonra da pişirebilirsiniz, buzluktaysa istediğiniz kadar bekletebilirsiniz. (senelerce diil abartmayalım lütfen :) )

Kocakulak mantı ise, Kırım göçmeni tatarlardan olan baba tarafıma ait. Babaannem bu yemeği kendi nacakla kıydığı etten yapardı (çiğböreğin iç kıymasınıda öyle kıyardı), -dı diyorum artık çok yaşlandı ve uzun süredir yapmıyor. Şöyle bir hafızamı yokluyorumda bizde hiçbir hamur aşına yoğurt koyulmuyor, 'yoğurtlu hamur' dediğimiz yemek hariç. Yoğurtlu hamurda aynı hamur malzemeleriyle yapılıyor, kareler ortadan sıkılıp fiyonk çeklini alıyor yine suda haşlanıyor, suyu süzülüp, sarmısaklıyoğurtla karıştırılıp servis ediliyor.

Ne anlatıyordum nereye geçtim. Velhasıl kocakulak yoğurtla yenmiyor, üzerine tozbiberle kızdırılmış bolca tereyağ ile yeniyor. Ben çok severim hamuru da, eti de. Siz de seviyorsanız denemenizi tavsiye ederim.

Aslında sadece çıngıllı (saçaklı) mantının tarifini vermekti niyetim, kocakulak tarifimi bu günlüğü ilk kurduğumda vermiştim, aslında tekrar vermek değildi niyetim ama ilk hevesle tarifi kötü yazdığımı düşündüm bir de #ye konusuna uyunca tekrar gündeme getirmek istedim.

Son olarak, Balıkesir'e ait olan benim çocukluğumda sıkça söylediğim bir türkünün dizeleri;

Mendili Oyaladım
Dürmeye Kıyamadım
Dürmeye Kıyamazken
Nazlı Yare Yolladım

Sizin Evle Bizim Ev
On Adımdır Arası
Nazlı Yarin Sevdası
Bana Yürek Yarası

23 yorum:

Adsız dedi ki...

Kocakulak Mantısı'nı görünce bir sevindim sormayın. Neden mi, anlatayım... Bunu annem yapar ve KULAK derdik. Ama bizden başka Kulak bilen yoktu. İşte o yüzden çok mutlu oldum, demek ben de bir yöreye aitim artık... :-)))) Halbuki ''ye#9'' etkinliğine bile katılamamıştım, kendime uygun bir yöre bulamadığım için...
Sevgiler

vildan dedi ki...

sizi sevindirdiysem ne mutlu bana :) sizde de var mı tatarlık?

bujene dedi ki...

çıngıllı mantı çok pratik ve güzel görünüyor, ellerine sağlık vildan... valla yine diycem ben de yapıcam diye ama diyemiyom, yüzüm yok (yanakları al al smili)

kocakulağı da eskilerden hatırlıyorum, o zamanlar hayran kalmıştım. ee kolay değil 2 bebeyle mantı açmak. maşallah maşallah...

ARZU dedi ki...

Mantı açmak henüz denemediğim bir yemek tarifi. Ama bir gün muhakkak bunlardan birini yapıcam. Şimdi rejimdeyim:))
Eline sağlık marifetli teyzecim:))))

kuzine dedi ki...

Sabahtan başladım bloglara bakmaya hala bakıyorum çok sardı beni bu yöresel yemekler. Herkez birbirinden güzel yemekler yapmış marifet sendende öğrendiğim çok şey oldu.
Ben mantı yaptığımı sanıyordum :))meğer kocakulak yapıyormuşum ama üzerine sarımsaklı yoğurt ve yağda yakılmış pul kırmızı biber dökerek kendini mantı zannetmesini sağlıyorum.
Eniştem Sinop'lu tatar göçmeni o kocakulağı (mantı) hiç yoğurtlamaz üzerine çekilmiş ceviz dökerek yer.

Adsız dedi ki...

ellerine sağlık güzel görünüyor o koca mantıların patates ve peynirlisini yapıyorum çok güzel oluyor. Etkinliğe bende mantı yaptım

Tijen dedi ki...

ellerine saglik sevgili vildan!
ne güzel bilgiler vermissin bize. hele de türküye bayildim. ben de afyon'da çocuklara bir sürü yöreden maniler, ninniler, türkü ve yemek destanlari okudum. onlar da bana afyon manilerinden örnekler verdiler. pek güzeldi.
tijen

Adsız dedi ki...

merhaba saçaklı mantısuper bende Çan lıyım çkaleye baglı bandırma ıle aramız 1 saat olunca demek yemek kulturude aynı bızde bıde onu ustune etlı nohut eklerler o şekılde de çok guzel oluyor

ellerıne saglık bulogunu epeyce dolaştım herşey çok çok guzel

Senay dedi ki...

Sacakli mantiyi, cingilli adiyla biliyorum. Soyle bir dusundum de 20 yil once Karacabeyli olan ev arkadasimin annesi yapmisti bizi ziyarete geldiginde . Butun malzemeleri yaninda getirmisti, Tavuk yerine de (kendi yetistirdigi ordeklerden getirmis) ordek eti kullanmisti. Farkli olarak haslanmis nohut vardi mantinin icinde, lezzetini anlatamam. Artik ne zaman besili ordekler gorsem hep cingilli gelir aklima. Yillar sonra beni cok uzaklara goturdunuz. Ellerinize saglik ben de en kisa zamanda eski gunlerin anisina deneyecegim. Sevgiler.

vildan dedi ki...

- illa yap derim bucen. :)

- teşekkür ederim arzucum.

- evet işte biz tatarlar böyleyiz kuzinecim :)

- ellerine sağlık sibel, gördüm yine döktürmüşsün, her tarifin ayrı güzel. :)

- beğenmene sevindim tijen, teşekkürler.

- ben de öperim dilek'ciğim :)

- gülten, nasıl unutmuşum tabi bizde de vardır üstüne nohut eklemek. ayrıca çan'ı da bilirim hiç gitmedim ama babamın çok yakın bir dostu vardır orada, babamlar arada bir giderler. umarım ben de bir gün giderim. teşekkür ederim ayrıca..

- şenay, az evvel gülten'e de yazdım evet bizde nohut koyarız çoğu kez. ve inan sana eskiyi hatırlattığım için çok mutlu oldum. teşekkür ederim.

saygılar..

ev perisi;) dedi ki...

Selam!
Sevgili Nilüfer;
Ellerine sağlık nefis lezzeteler...
Geçiyordum uğradım mantıdan bir adet ağzıma attım haberin olsun!
sevgiler...

Safran dedi ki...

Merhaba Vildan, güzel sayfana ilk defa yorum bırakıyorum sanırım ama şunu söylemeliyim, bir kişi sitesinin adına bu kadar yakışamazdı, uyamazdı, maşallah gerçekten çok marifetlisiniz, bundan sonra sık sık ziyaretinize geleceğim, sevgiler :)

Adsız dedi ki...

Himmm cingilli, yeme de yaninda yat:))

Eline saglik Vildan,Benim annem de cok yapardi bundan,Benim iye bu zamana kadar aklima gemedi acep recep:)))

Optummm

vildan dedi ki...

- afiyet olsun sevgili evperisi :)

- teşekkür ederim safran, söylediklerinle mutlu ettin çok :) ben de blogları ziyaret etmeyi çok istiyorum ama hep zamansızlık gibi bir mazeretin arkasına saklanıyorum oysa çok güzel tarifler çok güzel sohbetler oluyor yemek bloglarında, umarım ben de kızlarımdan ve işlerimden fırsat bulup biraz daha zaman ayırabilirim.

- hah işte dilek getirdim aklına bundan sonra yap ;)

Adsız dedi ki...

Sevgili Vildan,

Valla annesi ve babası Gönen'li biri olarak bu tarifleri görünce çok sevindim.Saçaklı mantı, kocakulak mantı ve çiğ börek, annemin yaptığı ve benim de çok sevdiğim yemekler.Bandırma deyince benim aklıma bir de Hafız Emin Koyun yoğurdu ve höşmerim bir de Hacı yusuf simidi ve kelle peyniri geliyor.Allahım onlar ne nefasetti öyle, çocukken doyamazdım yemeye.

Sevgiler,

Esra

vildan dedi ki...

- yap saynurcum, eşin kadar senin de seveceğine eminim. :)

- yemek de bir dil aslında, yabancı bir yerde aynı dili konuştuğumuz insanı görünce sevindiğimiz gibi seviniyoruz aynı damak zevkine sahipsek. ben şu yöresel yemekler etkinliği iyi ki olmuş diyorum, güzel paylaşımlar oldu, mutlu olundu :) kelle peyniri, hacıyusuf simidi benimde vazgeçilmezlerim. fıçıda her zaman en az 5 kiloluk kelle peynirim vardır çünkü buralarda bulmak zor, sütaş mihalıç peyniri diye çıkarıyor ama her zaman bulamıyorum. annemler beni her ziyarete gelirkende hacıyusuf simidinden illaki getirirler :) hafız emin yoğurdu da dediğin kadar meşhur gerçekten. sevgiler esra..

Adsız dedi ki...

merhabalar.

ben anneannemin pisirdigi ve bizim de catlayana kadar yiyipte bir turlu lezzetine doyamadigimiz cingillinin tarifini gorunce icim burkuldu.. dugulandim ,eski o guzel koy anilarim geldi aklima. ellerinize saglik ne diyeyim..

Adsız dedi ki...

Tam bir arkadaşa bu saçaklıyı nasıl anlatabilirim diyordum ki bu siteyi buldum :) Altında da kocakulak resmini görmem mi :)

Meğer siteyi hazırlayan arkadaşımız da bandırma'danmış. Ama diyorum bunlar niye bana bu kadar tanıdık geldi.

İftara daha 3 saat var ve ben saçaklının karşısında mest oldum. MSN'den siteyi kime kopyaladıysam hepsi bana söylendi durdu :)) Artık bilmeyen arkadaşları yemeğe davet etmek farz oldu :)

Adsız dedi ki...

görüntü muhteşem lezzetide umarım öyledir tatmak grerk.ellerine sağlık

Adsız dedi ki...

öncelikle selam ederim fakat tesadüf buldum bu sayfayi sacakli börek kulak hamuru ararken karsima cikti ve cok sasirdim,ben akcaova köylüyüm bandirmadada kaliyorum hepinize cok tesekkürler böyle güzellikleri internete aktardiginiz icin bol selamlar insallah devami gelir basarilar dilerim........... ayrica annem sacakli böregin,kulak hamurunun haricinde cikili mantida yapiyor bilen varsa Cikili mantininda tarifini verin siteye vildan hanim galiba sizsiniz sitenin sahibi.. bilginize:(ayrica sacakli börek kuru fasulyelide oluyor)

tatar güzeli dedi ki...

merhabalar öncelikle;
öylesine gezerken rastladım sitenize benim babamda kırımdan göç eden tatarlardan. ailem şuan istanbulda fakat ben bandırmaya gelin geldim.kocakulagı yıllardır bilir ve severdim ama diger çıngıllıyı burda ögrendim. oda güzel bir tat.bu arada benim annemde kayserili yani ben tam bir mantı canavarı vede ustasıyım:)

Adsız dedi ki...

oley en sonunda bızım cıngıllıda ınternete gırdı cok sevındım ıkı gun once meteorolojı radyosunu ınlıyordum yoresel tarıflerı ıstıyorlardı bende cıngıllıyı soyledım hıc duymadık keske canlı yayına baglansanız da anlatsanız dedıler cok sevındım ama ıs yerınde tlf olmadıgı ıcın baglanamadım msj atmıstım sımdı burda gorunce cok sevındım tesekkurler basarılar

gulsev dedi ki...

Biz bu kocakulak mantısına kundurma deriz.Halamlar çok sık yapar, bende 3-4 defa yaptım evimde. Balkanlara ait bir tarif sanırım.
Elinize sağlık.
sevgiler