Perşembe, Şubat 09, 2006

Pırasalı Börek (Pırasalı tuzlu kek mi desem?)



Malzemeler;
- 3-4 adet pırasa (yaklaşık 500 gr.)
- 2 orta boy patates
- 1 bardak yoğurt
- 1 bardak zeytinyağ
- 150-200 gr. kadar beyaz peynir
- yarımşar demet dereotu ve maydonoz
- 2 yumurta
- 2 bardak mısır unu (ben beyaz un kullandım)
- 1 paket kabartma tozu
- 1,5 tatlı kaşığı tuz
- karabiber
- istenirse 100-150 gr. kadar ayıklanmış siyah zeytin (ben koymadım
- susam-çörekotu

Hazırlanışı;
Pırasayı ince ince kıyın. Patatesleri ise ufak tavla zarı büyüklüğünde küp küp doğrayın. Sebzeler çiğden katılacağı için fazla iri doğranmamalı. Yumurtanın birinin sarısını ayırın, kalan yumurta akıyla diğer yumurtayı çırpın. Yoğurt, zeytinyağ, tuz ve karabiberi ekleyin. Pırasa, patates, ufalanmış beyaz peynir ve ince kıyılmış maydonozla dereotunu katın. En son mısırunu ve kabartma tozunu karışıma yedirin. İyice harmanlayın. Yağlanmış unlanmış ısıya dayanıklı bir tepsiye dökün. Ayırdığınız yumurta sarısını üzerine sürün. Üzerine çörekotu ya da susam ya da herikisinide serpin. Eğer kullanacaksanız zeytini hamura katabileceğiniz gibi üzerine de dizebilirsiniz. Önceden 200 C'ye ısıtılmış (ben 170 C ye ayarladım içi pişmeden dışı pişmesin diye) fırında 40-50 dakika kadar pişirin. Kare şeklinde keserek sıcak, ılık ya da soğuk her şekilde servisi lezzetli oluyor. Afiyet Olsun!

Evinize giren gazete sizin seçiminizdir. Hem haberi doğru aldığınıza eminsinizdir bir yandan da hislerinize tercümandır köşe yazarlarının dedikleriyle. Cumhuriyet gazetesi babamdan kalan alışkanlık, bizim eve giren tek gazete idi. Evlendim bu alışkanlık değişmedi. Çocuklar doğduktan sonra sabahları okunan gazete bile lüks olmuşken, geceye bile sarksa sevdiğiniz yazarları okumak ya da başlıklara göz geçirmek, yine de güzel bir zevk. Yemek tariflerini okumak ya da yemek kültürüyle ilgili yazıları takip etmek ilgimi çekmezdi bir sene öncesine kadar. Ne zamanki yemek yapmaya başladım bununla doğru orantıda elime geçen ilgili herşeyi okur oldum. Lafı şuraya bağlayacağım, üstte yazdığım tarif Cumhuriyet gazetesinin pazar ekindeki Sofra başlıklı yazıyı kaleme alan Aylin Öney Tan'ın önerisi. Bu tarifi gördüğümde acayipliği (yufka ya da hamur açmadan kekvari şekilde hazırlanması) derhal yapma isteği uyandırdı bende. Evde mısır unumun olmaması beni engellemedi sade unla denedim ve ailecek beğendik. Aylin Öney Tan'ın bu börek için belirttiği "Bu tarif bildiğimiz börekler gibi değil. Daha ziyade pırasalı tuzlu kek gibi. Salata ile hafif bir yemek yerine geçebileceği gibi, kahvaltıdan çay saatine kadar sofranıza çeşni katabilir. Okul dönüşü çocuklara bir bardak ayran yanında, içinde sakallı dede (pırasa) olduğunu söylemeden yedirilebilir, besleyici bir ara öğün vermenin huzurunu yaşayabilirsiniz."idi.. Benim ekleyeceğim şey ise bekledikçe daha da güzelleştiği..

16 yorum:

Adsız dedi ki...

Vildan hanım merhaba, ben Karadenizliyim ve çok sık yaparız otlu ekmeği hatta annem ve ablam içine pırasa dışında hangi ot varsa eklerler ve biz mutlaka mısır unu çoğunlukta olmak üzere yaparız. Pitikten sonra hemen sıcak sıcak küçük parçalara bölüm tereyağı ile karıştırarak tereyağını eritip yeriz yada ayran içine kırıpta yeriz, şimdi aklıma geldi olsada yesem :=)) en iyisi ablamdan rica edeyim.
Sevgiler.

vildan dedi ki...

sevgili songül hanım,
niyetim sizi özendirmek değildi ama önce aklınıza getirip daha sonrada yemenize vesile olursam ne mutlu bana. evet mutlaka mısır unuyla da denemek istiyorum eminim çok daha güzel olacak :)

Sibel dedi ki...

Çok güzel olduğuna eminim Vildan, görünüşü nefis. Gazete okuyup bir yandan bunu yemek, arada da çay yudumlamak gibi bir keyif istedi şimdi canım...

Adsız dedi ki...

Vildan'cım önce eline sağlık,ben de dün eşime dilimlenmiş zeytin aldırmıştım evde de pırasa vardı ben z.yağlı yapmak istemiyordum bu sefer, tarifini görünce işte bu dedim hemen yaptım ama pırasa çok geldi içine galiba resimdeki gibi olmadı gerçi yenebilir kıvamda ama bir dahakine daha az pırasa koyacağım (senin dediğinden daha çok koydum galiba)

Adsız dedi ki...

vilicim ellerine saglik.Bende gorumcemde gormustum bu tarifi bende yaptim misafir agirlayacagim zaman.Cok degisik bir tat oluyor pirasa pirasa olali boyle irtiba gormemistir bizim ailede.Herkeze tavsiye ederim...

vildan dedi ki...

- teşekkürler sibel :)

- didocuum, ben 4 dal pırasadan çok uçlarını bir karış keserek atmak suretiyle yaptım. hala duruyor mu bilmiyorum sizin evde ama bekledikçe daha güzelleşiyor. birde sen mısır unundan mı yaptın normal undan mı?

- evet dilek karadeniz yemeği bu. ve yine evet pırasanın değer kazandığı bir yiyecek. afiyet olsun canım :)

Adsız dedi ki...

Yakaladigin goruntu super,once onu belirtim:)
Pirasali degil ama sadece patatesle yapilan keki çok SIK yaparim ben,tam benlik boyle tarifler tembel isi:))Karistir ver firina:))
Ellerine saglik canim,geçen hafta bizim çocuklar yaptigim pirasa yemegi-zeytinyaglisi karisimi gibi biseyi(!?:),itirazsiz yediler,kuçuk dilimi yutuyordum nerdeyse:))Oysa ben kendimi pirasayi savunmaya hazirlamistim:)))Bunu denicem en kisa zamanda,yemegini yiyen bu muhtesem lezzeti gozu kapali yer herhalde,dimi:p :)))

Mucukslaaaar...

vildan dedi ki...

aynurcum aynı anda yazmışız. evet dideme belirttiğim ayrıntıyı unutma. 4 dal pırasanın alttan bir karış saplarını kes at, fazla gelmesin. birde mısır unu kullanmak daha makbul ben de en yakın zamanda deneyeceğim.
mucukslar benden :)

Adsız dedi ki...

Vildan'cım ben normal undan yaptım ,evet bekleyince de gayet lezzetli,arkadaşlarım da çok beğendi tekrar saol tarif için:)

vildan dedi ki...

tekrar afiyet olsun didocuum :)

tugce:-) dedi ki...

ben peynirli ve bilimum otlu bir keke yaparım ve çok da severim ama pırasalı denememiştim, pırasaya da bayılırm. en yakın zamanda yapıp, biraz bekletip sonra da afiyetle yiyeceğim ve yedireceğim :) teşekkürler tarif için

vildan dedi ki...

afiyet olsun tuğçe :)

Adsız dedi ki...

Sevgili Vildan, aldigim pirasalari degerlendimek amaci ile nette arastirken tarifine rastladim ve hemen denedim, harika oldu ben cavdar ununa beyaz un karistirarak yaptim ve beyaz peynir yerine cedar kullandim. Tuzlu olarak zeytinli kek yerine bol vitaminli bir altarnatif oldu tarifin icin tessekkurler.

vildan dedi ki...

bir müddet siteye bakamadım cevabımda bunun için geç oldu, özür dilerim. tarifi denemenize kendinizdende birşeyler katıp mutlu sona ulaşmanıza çok sevindim. afiyet olsun :)

Adsız dedi ki...

vildan hanım merhaba, "fırında karnabahar" tarifinden sonra sitenizden denediğim 2. tarif "pırasalı tuzlu kek" oldu, şimdi sırada "brokoli çorbası" var, "pırasalı tuzlu kek"i annem çok beğendi, işin içinde çocuk da olunca insan neyi nasıl yedirebilirim telaşına daha çok düşüyor, oğlum için lezzetli bir tarif daha öğrenmiş oldum sayenizde, emeğinize sağlık

tacide dedi ki...

vildan hanım bende bu tarifi unla ve zeytinli denedim.süper oldu.arkadaşlar tarif aldı. çok teşekkürler....